LMS چیست؟

LMS
LMS چیست؟

مدیران سازمان ها فهمیده اند که برای حفظ نیروی کار با دانش و بهره وری بیشتر ، باید بر یادگیری کارکنان تمرکز مداوم باشد.

انتخاب سیستم مدیریت یادگیری مناسب  LMS می تواند به دستیابی به این هدف کمک کند. مزایا و ویژگی های خاصی وجود دارد که LMS می تواند یادگیری شرکت ها را موثرتر کند.

  • سیستم مدیریت یادگیری چیست؟
  • انواع سیستم های مدیریت یادگیری LMS
  • LMS چه کاری انجام می دهد؟
  • ویژگی های LMS
  • مزایای LMS
  • چگونه بهترین LMS را برای سازمان خود انتخاب کنیم؟
سیستم مدیریت یادگیری چیست؟

سیستم مدیریت یادگیری  LMS نرم افزاری است که به طور خاص برای ایجاد ، توزیع و مدیریت تحویل محتوای آموزشی طراحی شده است. LMS می تواند به عنوان یک محصول مستقل در سرور شرکت میزبانی شود ، یا می تواند یک پلت فرم مبتنی بر ابر باشد که توسط شرکت نرم افزار میزبانی می شود.

یک سیستم مدیریت یادگیری را به عنوان فناوری در نظر بگیرید که می تواند یادگیری را بهبود بخشد ، آن را سریعتر ، مولد ، مقرون به صرفه کند و آنچه مهمتر است قابل پیگیری است.

ابتدایی ترین LMS شامل یک بستر اصلی عملکردی است که مدیران را قادر می سازد محتوای یادگیری را بارگذاری کنند ، درس هایی را به دانش آموزان ارائه دهند ، اعلان ها را ارائه دهند و داده ها را با کاربران مجاز به اشتراک بگذارند.

LMS اغلب در پشت یک مرورگر وب ، پشت یک فرایند ورود به سیستم ایمن ، کار می کند. این امر به دانشجویان و مربیان امکان دسترسی آسان به دوره های حین تحصیل را می دهد ، در حالی که مدیران و رهبران می توانند پیشرفت دانش آموزان را رصد کرده و پیشرفت هایی انجام دهند.

انواع سیستم های مدیریت یادگیری LMS

انواع مختلفی از سیستم های مدیریت یادگیری وجود دارد که سازمان ها می توانند از بین آنها انتخاب کنند ، لیست مقایسه را بررسی کنید:

  • سازمانی در مقابل فردی
  • رایگان در مقابل بازرگانی
  • SaaS در مقابل محصول دارای مجوز
  • مبتنی بر ابر در مقابل پیش فرض
  • یکپارچه
  • ابزارهای نویسنده داخلی یا CMS از پیش نوشته شده
شماره 1: سازمانی در مقابل فردی
راه حل یادگیری درجه سازمانی

در بالاترین سطح ، راه حل یادگیری سازمانی معمولاً برای یک شرکت بزرگ 500 نفره یا بیشتر ، سفارشی می شود.

قابلیت گستردگی زیادی دارد و می تواند برای توسعه با شرکت و با اضافه شدن دوره های جدید طراحی شود. اغلب اوقات ، LMS سازمانی دارای لیست عظیمی از ویژگی های داخلی برای برآوردن هرگونه نیاز است.

LMS فردی

یک LMS سازمانی فردی یا کوچک ممکن است ویژگیهای کمی یا کمی را ارائه دهد ، اما آنها را به آنچه یک تولید کننده دوره شخصی ممکن است نیاز داشته باشد محدود می کند.

با این حال ، این می تواند به سازمان کوچک یا یک فرد در تولید محتوای یادگیری مختلف کمک کند.

غالباً ارائه دهندگان LMS برنامه های اشتراکی مختلفی را برای برآورده ساختن نیازهای مختلف ارائه می دهند ، بنابراین یک سازمان کوچک می تواند از LMS برای نیازهای خود و با قیمت مناسب استفاده کند.

شماره 2: رایگان در مقابل تجاری
LMS رایگان

همچنین ده ها محصول رایگان و متناسب با منبع باز برای افراد در نظر گرفته شده است تا دوره هایی را برای زبان آموزان خود بسازند. هر کسی که دانش داشته باشد می تواند آن را مستقر کند و دوره ای ایجاد کند که از طریق محیط آموزش الکترونیکی قابل دسترسی باشد.

بسیاری از LMS های رایگان نیز سطح پیشرفته و لیست بزرگی از ویژگی های موجود را ارائه می دهند. مشکل اصلی LMS رایگان این است که سطح حمایتی را که برخی از کاربران به آن عادت کرده اند ندارند.

شما باید بدانید که چگونه می توانید آن را مستقر کنید یا برای این کار متخصص استخدام کنید. به روزرسانی های بستر های نرم افزاری به توجه و وقت شما احتیاج دارند و همیشه به راحتی پیش نمی روند.

تجاری

یک محصول تجاری به گونه ای طراحی شده است که توسط هر سازمانی ، کالج یا دانشگاه یا سازمان اولیه آموزشی دیگری مورد استفاده قرار می گیرد.

استقرار آن معمولاً آسان است و از پشتیبانی 24 ساعته نیز برخوردار است. همچنین بسته به سطح ویژگی های مورد نیاز دارای برچسب قیمت است.

سیستم عامل های تجاری اغلب به روزرسانی مکرر دارند ، اما همچنین لیست فزاینده ای از ویژگی های موجود را ارائه می دهند ، بنابراین شما همیشه از مدرن ترین راه حل آموزش الکترونیکی پیشرفته استفاده خواهید کرد.

شماره 3: SaaS در مقابل محصول دارای مجوز
SaaS LMS

شاید محبوب ترین مدل برای LMS ، سرویس به عنوان یک مدل نرم افزاری  SaaSباشد.

این یک راه حل آماده برای جعبه است که به راحتی قابل استفاده است. معمولاً مبتنی بر Cloud است و شامل ارتقا free مکرر رایگان است.

گرچه در سفارشی سازی می توان آن را تا حدی محدود کرد ، اما SaaS LMS برای سازمانی که در حال رشد است مناسب است زیرا با گذشت زمان قابل گسترش است.

پشتیبانی فنی معمولاً برای کل دوره استفاده شامل می شود.

محصول دارای مجوز

یک سیستم مدیریت یادگیری دارای مجوز می تواند نهایت سفارشی سازی ، پشتیبانی مشتری و قابلیت اطمینان را برای کاربران فراهم کند.

انعطاف پذیرتر و متناسب با مشخصات هر مشتری ساخته شده است که ممکن است مدتی طول بکشد. قابل نصب بر روی سرور ابری یا پیش فرض است.

پیاده سازی می تواند هنگام انتخاب سازمان صورت گیرد ، اما ممکن است به روزرسانی ها زمان بیشتری را صرف کنند.

بیشترین هزینه مجوز کاربر است ، با این حال ، محصولات دارای مجوز در مسافت طولانی برنده می شوند ، به ویژه اگر آنها به عنوان یک راه حل مبتنی بر ابر اجرا شوند. این باعث می شود هزینه مالکیت و هزینه هر کاربر در مقایسه با راه حل های SaaS به طور قابل توجهی پایین تر باشد. پشتیبانی می تواند توسط زمان محدود شود و یا به عنوان یک افزودنی حق بیمه پرداخت شود.

شماره 4: مبتنی بر ابر در مقابل پیش فرض
LMS مبتنی بر ابر

LMS مبتنی بر cloud در یک سرور خارج از سایت امن میزبانی می شود و به کاربران امکان می دهد تا با استفاده از انواع رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه ، حتی به صورت آفلاین با استفاده از یک برنامه ، به محصول دسترسی پیدا کنند.

این می تواند شامل بسیاری از محبوب ترین ویژگی هایی باشد که زبان آموزان انتظار دارند.

LMS مبتنی بر ابر در مقایسه با نسخه نصب شده بسیار مقیاس پذیر تر است.

LMS پیش فرض

On-premise LMS که به عنوان یک محصول مستقل ساخته شده است ، محصولی دارای مجوز است که طبق مشخصات سازمان بر روی سرور مورد نظر خود ساخته و نصب شده است.

این می تواند محدود کننده باشد ، در مقیاس بزرگ مجبورید از چندین سرور استفاده کنید.

نصب مبتنی بر ابر در برخی موارد می تواند مقرون به صرفه باشد.

نصب پیش فرض داده های کاربر و شرکت را به صورت کاملاً ایمن حفظ می کند.

شماره 5: یکپارچه شده است

LMS مدرن با در نظر گرفتن نرم افزارها و سیستم های موجود سازمان در جای خود قرار دارد ، و سپس برای یک تجربه کاربری یکپارچه با آنها ترکیب می شود.

ادغام شامل اتصال LMS با سایر محصولات سازگار برای افزایش تجربه یادگیری است.

البته ، سازمان ممکن است سیستم مدیریت یادگیری را کاملاً جدا از همه سیستم ها و محصولات دیگر انتخاب کند.

با این حال ، این برخی از فرصت هایی را که این ادغام می تواند داشته باشد غیرفعال می کند.

شماره 6: ابزارهای نویسنده داخلی یا CMS از پیش نوشته شده
ساخته شده در ابزار نوشتن

بیشتر LMS های مدرن شامل ابزارهای نوشتن محتوا یا پشتیبانی از استاندارد Experience API / xAPI  یا SCORM است و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا دوره ها و درسهایی را که از قبل ایجاد کرده اند از ابزارهای نویسندگی یا LCMS / CMS بارگذاری کنند.

به طور کلی ، توسعه دهندگان برنامه های درسی ترجیح می دهند دسترسی به ابزارهای نگارشی داخلی را داشته باشند که ایجاد دوره و بازنگری کامل دوره ها را امکان پذیر می کند.

در بیشتر موارد ، حتی محتوای از پیش تألیف شده را می توان گنجانده و ماژول ها ، تمرین ها ، اسناد یادگیری ، ارزیابی ها و موارد دیگر را اضافه کرد.

CMS از قبل نوشته شده

سیستم مدیریت محتوا  CMS که اغلب با LMS اشتباه گرفته می شود ، محصولی متفاوت است.

با این وجود می توان از CMS برای قرار دادن برخی از مطالب یادگیری و مستندات پروژه استفاده کرد.

همچنین می تواند مکان خوبی برای تیم های تحقیق و توسعه باشد تا قبل از شروع دوره های واقعی ، طراحی دوره را به خوبی انجام دهند.

با این حال ، هیچ جایگزینی برای LMS ندارد. دروس دوره پیش از نوشتن را می توان در اینجا توسعه داد و بعداً به LMS وارد کرد

LMS چه کاری انجام می دهد؟
در بیشتر موارد ، سازمانها از سیستم LMS برای دسترسی آسان به مطالب یادگیری استفاده می کنند که از مطالب نوشتاری و سخنرانی ها گرفته تا فیلم ها و دروس تعاملی را شامل می شود.
LMS باید بتواند:
  • تجارب یادگیری را ارائه دهد که متناسب با شخص دانش آموزان باشد
  • یادداشت ها و تغییرات را برای مدرسان آسان کند
  • به مربیان و دانشجویان فرصت همکاری آنلاین بدهد
  • ادغام ابزارهای رایج مانند تقویم ها ، پردازنده های کلمه و موارد دیگر
  • برای زبان آموزان حضوری حساسیت به فرهنگ و نشان تجاری ایجاد کند
  • از طریق تجزیه و تحلیل داخلی ، اطلاعات مربوط به پیشرفت کاربر را وارد کند
  • با رشد سازمان قادر به مقیاس بندی جهانی باشد

سیستم مدرن مدیریت یادگیری اغلب دارای ابزارها و منابع داخلی است که به مدیران کمک می کند تا دروس ، فعالیت ها و ارزیابی ها را توسعه دهند. سرپرستان می توانند اعتبار کاربر جدید را تعیین کرده و دوره هایی را برای اتمام برنامه ریزی کنند. آنها همچنین می توانند با فراگیری ویژگی های گزارش ، پیشرفت زبان آموز را پیگیری کنند.

یک LMS خوب کمک می کند تا یادگیری جذاب و جذاب باشد ، بنابراین آنها نقش فعال تری در رشد خود دارند. دسترسی و استفاده از LMS برای تشویق فراگیران به مشارکت باید ساده باشد. طراحی LMS باید از لحاظ ظاهری و عملکردی دوستانه باشد – بر اساس نیازهای کاربر.

ویژگی های LMS

بیشتر نرم افزارهای مدیریت یادگیری که امروزه در دسترس هستند دارای ویژگی هایی هستند که اقشار مختلف مردم را به خود جلب می کنند. به عنوان مثال ، یک پلت فرم K-12 بسیار متفاوت از یک محصول شرکت بزرگسال برای یادگیری خواهد بود.

یک سیستم مدیریت یادگیری آنلاین که اغلب از آن به عنوان یادگیری الکترونیکی یا یادگیری مجازی یاد می شود ، می تواند بیشترین ویژگی ها و همچنین صرفه جویی در هزینه ها را فراهم کند. مهم است که سازمان ها با دقت ویژگی های نرم افزار یادگیری مناسب را برای نیازهای طولانی مدت خود انتخاب کنند.

ویژگی های سیستم مدیریت یادگیری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • یک پورتال کاربر مرکزی برای همه کاربران ، سرپرستان و ایجادکنندگان دوره برای ورود ایمن و تکمیل وظایف.
  • سیستم مدیریت محتوای سازگار با API (Tin Can API) داخلی را برای نوشتن محتوا و افزودن عناصر تجربه کنید.
  • سیستم آموزشی LMS که شامل قابلیت مدیریت و برنامه ریزی رویدادهاست که کاربران را از طریق برنامه های یادگیری خاص هدایت می کند.
  • گواهینامه ها ، نشان های یادگیری و پروفایل هایی که زبان آموزان می توانند برای اثبات دانش خود به اشتراک بگذارند.
  • سیستم های خودکار امتیازدهی و مدیریت عملکرد بر اساس رفتارهای کاربر.
  • کلاسهای زنده و محیط های وبینار برای مربیان و دانشجویان از راه دور ، ارائه مشتری و موارد دیگر.
  • پشتیبانی فنی و تکنیکی ، شامل آموزشهای داخلی و برنامه های درسی.

این لیست کاملی از ویژگیهای زیادی نیست که LMS می تواند به سازمان شما ارائه دهد. بخاطر داشته باشید که هوش مصنوعی  AIو اتوماسیون از ویژگیهای اساسی نسل بعدی LMS خواهد بود.

شرکتهایی که به دنبال ردیابی عملکرد کارکنان هستند ، همچنین می توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل غنی ، درک کنند که یادگیری چگونه بر بهره وری کارکنان تأثیر می گذارد. اتصال شرکت به یادگیری با عملکرد افزایش خواهد یافت زیرا شرکت ها باید ارتباط روشنی بین معیارهای تجاری و اهداف واقعی کسب و کار ببینند

مزایای LMS

استفاده از سیستم مدیریت یادگیری می تواند مزایای زیادی برای سازمان شما به همراه داشته باشد. هدف نهایی این است که اطمینان حاصل شود که همه یادگیرندگان با تجربه ای روبرو هستند که سبک یادگیری آنها را ارج می نهد. با این حال ، در عین حال ، شرکت ها باید هزینه ها و زمان صرف شده در این تلاش را توجیه کنند.

مزایای اصلی نرم افزار سیستم های مدیریت یادگیری

به طور کلی ، سیستم های مدیریت یادگیری به ساده سازی فعالیت های یادگیری در هر سازمانی کمک می کنند.

مزایای کلی سیستم های مدیریت یادگیری شامل موارد زیر است:

  • دسترسی به یادگیری در حال حرکت

دسترسی آسان از طریق هر دستگاه تلفن همراه برای گرفتن فرصت های یادگیری

  • انعطاف پذیری در مسیرهای یادگیری

امکان تنظیم مسیرهای یادگیری خاص برای دانشجویان و برنامه های آموزشی برای بزرگسالان

  • از انواع مطالب یادگیری استفاده کنید

گردآوری مطالب یادگیری از طیف وسیعی از منابع ، از MOOC گرفته تا مطالب مشترک کاربر

  • الگوهای یادگیری را تحلیل کنید

تجزیه و تحلیل هایی که گزارش پیشرفت هر کاربر و اثبات دانش را ارائه می دهند

  • اتوماسیون یادگیری

اتوماسیون بسیاری از فرایندهای یادگیری ، از جمله برنامه ریزی ، دعوت نامه ها و پشتیبانی پیگیری

مزایای سیستم های LMS برای تجارت

هر مشاغل اهداف و دلایل مختلفی برای انتخاب سیستم LMS برای آموزش داخلی خواهد داشت.

به طور کلی چندین لایه استفاده از LMS در مشاغل وجود دارد ، از جمله: کارکنان در حال انجام کار و آموزش شغل ، آموزش مشتری و توسعه رهبری حرفه ای.

همه این زمینه ها ممکن است با استفاده از دوره های آموزشی و طراحی محتوای یادگیری برای هر گروه به روشی منحصر به فرد از LMS استفاده کنند.

در بسیاری از مواقع ، به دلیل جهانی شدن ، LMS ممکن است تنها گزینه باشد زیرا آموزش سنتی تحت هدایت مربی  ILT به همه کارمندان محل زندگی و کار آنها نمی رسد.

برخی از مزایای سیستم های LMS برای تجارت در مقایسه با سایر فرمت های یادگیری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آموزش شرکت امن

ورود به سیستم امن برای خصوصی نگه داشتن آموزش و پردازش شرکت فقط برای افرادی که نیاز به دسترسی دارند

  • آموزش انطباق سریع

سریعتر و کارآمدتر آموزش انطباق کارکنان با اثبات سالانه اتمام

  • مقرون به صرفه

صرفه جویی در هزینه در مقایسه با سایر قالب های آموزش به دلیل مسافرت کمتر ، عدم وجود مربیان خارج از حقوق و غیره

  • آموزش برابر برای همه شرکتهای تابعه

سازگاری مطالب و مفاهیم یادگیری در چندین محل کار و مناطق مختلف

  • توسعه مداوم کارمندان

با دستیابی منظم به یادگیری و مهارت افزایی ، عملکرد کارکنان را بهبود بخشید

  • سازگاری محتوای یادگیری

توانایی انطباق و همسویی تلاشهای آموزشی با نیازهای سازمانی در طول زمان

  • موثرترین فعالیتهای یادگیری را پیدا کنید

پیشرفت کارکنان از طریق یادگیری ساختاری قابل نظارت و تشویق است

  • مطابق با سیاست های اطلاعات خصوصی

امنیت اطلاعات خصوصی کاربر و پیشرفت دوره در LMS

مزایای LMS در آموزش

اگر سیستم مدیریت یادگیری به عنوان بخشی از برنامه های آموزشی دیگر ، به عنوان مثال یک محیط K-12 ، یک کالج یا دانشگاه ، یا سطح دیگری از آموزش استفاده شود. انتخاب LMS نسبت به آموزش مربی مزایای زیادی دارد.

استفاده از فناوری در کلاس به موجی ازعلاقمندی  بیشتر در آموزش منجر شده است. امروزه دانش آموز فرصتهای بیشتری برای درک مفاهیم مهم با تمرکز بر سبک یادگیری فردی خود دارد.

به عنوان مثال ، در فنلاند ، یادگیری مبتنی بر پدیده ، مفاهیم و برنامه های واقعی یادگیری را با هم جمع می کند. LMS تعاملی و پاسخگو می تواند این قالب مدرن یادگیری را در هر محیط آموزشی تسهیل کند.

 

 

مزایای LMS در هر محیط آموزشی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • معلمان می توانند برای ارائه دروس شخصی تر و افزایش سطح تعامل دانش آموزان ، از الگوهای آموزشی مستقر استفاده كنند
  • دانش آموزان به خوبی به یادگیری خرد پاسخ می دهند و LMS بستر مناسبی برای تسهیل این قالب یادگیری است
  • دانش آموزان می توانند خودشان از طریق رایانه ، لپ تاپ و دستگاه های تلفن همراه یاد بگیرند تا یادگیری را به صورت شبانه روزی زنده نگه دارند
  • LMS انعطاف پذیری و خلاقیت مواد یادگیری را افزایش می دهد ، که باعث افزایش تجربه دانش آموز و همکاری مشترک می شود
  • پیشرفت دانش آموزان از طریق درس ها و ارزیابی ها بیشتر خود محور می شود – استفاده از روش طبیعی یادگیری انسان
  • هوش مصنوعی و اتوماسیون استفاده از مطالب یادگیری را برای مربیان آسان تر می کند و وقت آنها را برای سایر فرصت های آموزشی آزاد می کند
چگونه بهترین LMS را برای سازمان خود انتخاب کنیم؟

اکنون که دید خوبی در مورد سیستم مدیریت یادگیری و مزایا و ویژگی های مختلف ارائه شده دارید ، درک نحوه انتخاب بهترین LMS برای اهداف سازمانی مهم است.

شماره 1 نتایج قابل اندازه گیری

سرمایه گذاری در یک نرم افزار مدیریت یادگیری برای سازمان شما معمولاً به این بستگی دارد که شما با چه سرعتی می توانید نتایج واقعی را بسنجید. اگر این کار برای اهداف تجاری باشد ، به عنوان مثال برای آموزش کارکنان ، قادر به تولید سریع و موثر سطوح بالایی از مهارت ها هستید.

این نتایج باید برای کاربران (مانند نرخ تکمیل ، مراحل رسیدن به اهداف) و همچنین مدیران از نظر ماژول های تکمیل شده ، امتیازات و ارتباط با اهداف شرکت ها نمایش داده شود.

# 2 دسترسی و طراحی کاربر پسند

یک مسئله اساسی که می تواند یک سیستم مدیریت یادگیری را ایجاد یا خراب کند ، این است که مشکلات دسترسی کاربران وجود دارد. روند ورود به سیستم باید ساده و ایمن باشد. صفحه اصلی باید بصری باشد و شامل اطلاعاتی باشد که کاربر برای شروع دوره های آموزشی به آن نیاز دارد.

علاوه بر این ، ابزارهایی مانند AI و chatbots می توانند زبان آموزان را قادر به جستجو و یافتن پیشنهادهای دوره جدید منطبق با علاقه خود کنند. این امر به ویژه هنگام کار با افراد جوان یا زبان آموزان چند نسلی که ممکن است به جدیدترین قالب ها عادت نداشته باشند ، بسیار مهم است.

قلم ها و طرح بندی مطالب باید در طراحی کاربر پسند باشد و همه متن ها باید به زبان های دیگر ترجمه شده و با 508 سازگار باشند.

شماره 3 سازگاری

امروز ، فراگیران باید بتوانند یادگیری های خود را در حین حرکت ادامه دهند. بنابراین یک LMS چند دستگاهی می تواند اطمینان حاصل کند که فراگیران می توانند به دوره های خود دسترسی پیدا کنند و در هر زمان که مناسب آنها باشد محل تحصیل را انتخاب کنند

با دسترسی اکثریت قریب به اتفاق مردم از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت در حال حاضر ، LMS های انتخابی شما باید بتوانند در انواع سیستم های عملیاتی ، مرورگرها و اندازه صفحه نمایش به خوبی کار کنند.

شماره 4: مدیریت امن داده ها

وقتی سازمانی می خواهد دوره ها را توسعه و مدیریت کند ، یک بستر امن LMS ضروری است. داده های دوره نه تنها ماهیت انحصاری دارند ، بلکه باید از اطلاعات همه کاربران محافظت شود.

فقط LMS را انتخاب کنید که دارای یک فرآیند ورود به سیستم  SSO باشد و اطلاعات را در پشت لایه های امنیتی اضافه شده به امتیازات کاربر حفظ کند. این امر به ویژه هنگام استفاده از سرور مبتنی بر ابر برای قرار دادن داده ها بسیار مهم است.

شماره 5 پشتیبانی از پاسخ و آموزش

قبل از تصمیم گیری در مورد بهترین LMS برای سازمان خود ، در نظر بگیرید که در برخی مواقع نیاز به پشتیبانی مستقیم مشتری وجود خواهد داشت. این امر اغلب در مراحل پیاده سازی و ادغام اتفاق می افتد ، اما ممکن است در هر زمان ایجاد شود.

کاربران جدید همچنین نیاز به دسترسی به آموزش های مربوط به نحوه استفاده از محصول مدیریت یادگیری دارند.

در مورد پشتیبانی بعد از ساعت کاری برای کسانی که ممکن است از آن در مناطق دیگر استفاده کنند ، سوال کنید.

BARJAWEB | برجاوب

اشتراک گذاری

Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتساپ
Share on email
ایمیل
Share on print
چاپ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازدید

عضویت در خبرنامه

© کپی رایت – برجا وب | BarjaWeb